Vaarbewijs zonder praktijk onzin!

Geplaatst op 28-12-2017, door Richard

Waarom nog steeds alleen maar een theoretisch vaarbewijs?

Misschien een beetje een boute stelling "vaarbewijs zonder praktijk onzin!" maar voor een groot gedeelte gewoon waar. Vergelijk het maar eens met fietsen, natuurlijk is een theoretische basis onmisbaar. Je moet weten wie er voorrang heeft, wat de borden betekenen en wat je wel en niet mag doen in het verkeer. Maar dan......als je fietsen zou leren uit een boekje gaat het in de praktijk onherroepelijk mis, bij de eerste keer dat je opstapt val je gelijk en zonder iemand die je vasthoud zul je wel erg vaak vallen voor je het kunt.

Zo gaat het met varen ook, zonder iemand die je bij de hand neemt in de praktijk gaat het onherroepelijk fout, soms kleine foutjes die niet zoveel schade uitrichten maar soms gaat het ook goed fout, met hele vervelende gevolgen van dien. Het is niet voor niets dat de sluizen een ware attractie zijn voor toeristen, lekker op je tuinstoeltje naast de sluis zitten en genieten van de domme dingen die in de sluis gebeuren. Ja genieten natuurlijk voor deze toeschouwers maar voor de bemanning van de boten soms een ware nachtmerrie.

Huur boten dat zijn de boosdoeners hoor je dan vaak. Ik durf te beweren dat dit niet waar is, natuurlijk zijn er huurders die een boot huren zonder te kunnen varen, maar daar is nog enige controle op, de verhuurder wil immers ook niet dat er schade gevaren wordt. Het zijn net zo goed eigenaren van een boot die totaal niet kunnen varen, maar ja welke booteigenaar durft dit toe te geven? Iedere bestuurder denkt toch van zichzelf dat hij de beste is. Hij of zij heeft het vaarbewijs gehaald en stapt op zijn "waterfiets" om lekker een dagje te varen. En deze waterfiets valt niet eens om, maar hoeveel eigenaren varen geen schade aan hun kostbare bezit, en erger nog aan andermans bezittingen. Wees eens eerlijk mensen, vaar jij echt zo goed als je denkt? Nog nooit tegen een steiger aan gevaren? nog nooit dwars gelegen in een sluis?

Leren varen doe je in de praktijk!

En daarom gaat het ook mis met het huidige examen. Ze proberen je praktijk kennis te toetsen aan de hand van een aantal theorie vragen, en simpel gezegd is dat pure onzin. Je leert niet aanleggen vanuit een boekje, ook al hebben ze met de beste bedoelingen je dit aan de hand van een aantal voorbeelden geprobeerd te leren. De voor beelden kloppen wel, maar wat heb je hieraan als je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent. Wat voor krachten er op een boot komen tijdens dwars wind, met het varen op een spring enz. De conclusie kan dan ook alleen zijn, een deel van het huidige vaarexamen is je reinste kolder. Door de praktijk in theorie te toetsen (ALS JE HET ALLEEN AL LEEST SNAP JE DAT DIT NIET KAN) maak je het theorie examen onnodig lastig en bereik je niet dat er veiliger gevaren wordt op het water.

Maar waarom dan toch dit examen?

Waarom dan toch een examen waar dit soort kennis getoetst wordt? Voor mijn gevoel wordt er wanhopig geprobeerd het praktijk examen vaarbewijs tegen te houden. Door wie dan hoor ik u vragen. Ik weet het niet, natuurlijk heb ik vermoedens maar het gaat net te ver om deze uit te spreken. Wat een feit is dat vanaf 1 jan. 2019 het Vamex geen examens meer mag afnemen en dat deze bevoegdheid naar het CBR gaat. Zie hier een artikel in de telegraaf uit 2014.

Moet er een praktijk examen vaarbewijs komen?

Simpel gezegd ja, 2 x examen doen, 1 x een theorie gedeelte met echte theorie vragen en 1 x een praktijk gedeelte. En ja dit zal duurder worden en iets meer inspanning vragen van diegene die het vaarbewijs willen halen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit de veiligheid op het water met sprongen zal verhogen.

Voor de meeste mensen zal het zelfs makkelijke worden het vaarbewijs te halen, het theorie examen toets dan de kennis die daarvoor nodig is en het praktijk examen hoe goed je kunt varen. Geen rare theorie vragen meer hoe je een boot aanlegt of welke lijn je het eerste vast moet maken.

Maar dan zijn we er nog niet, iedereen snapt dat als je examen doet in een sloep je nog niet op pad kunt met een motorboot van 14 meter die wel 20 ton kan wegen en totaal anders vaart en aanzienlijk meer schade kan aanbrengen tijdens aan aanvaring als die sloep. Er zullen dan ook uiteindelijk meerdere vaarbewijzen moeten komen voor de verschillende boten. Ja ik maak het nog ingewikkelder, terwijl iedereen snapt dat je ook niet met alleen je auto rijbewijs een vrachtwagen kunt besturen.

En wat nu als ik al kan varen?

Prima toch, dan is het halen van een praktijk examen alleen maar makkelijker.

Tot slot,

Het huidige vaarbewijs moet veranderen, er moet een praktijk examen komen en misschien zelfs meerdere categorie├źn. Wanneer? zo snel mogelijk. Alhoewel het dan iets meer tijd en geld vergt van de kandidaten zullen meer mensen het vaarbewijs kunnen halen en zal de veiligheid op het water er met sprongen op vooruitgaan.